Leuke Substacks in het Nederlands

1

Als ik een pauze laat vallen in mijn lofzang op Substack, vragen mensen me vaak wat leuke Nederlandstalige nieuwsbrieven zijn.

In het kader van denkdividend, houd ik hier een lijstje bij. Heb ik een leuke Nederlandstalige Substack over het hoofd gezien? Laat het me hier weten.

van Helmut Boeijen – Weet je niet welke docu te kijken? Blader door het archief van deze Substack voor eindeloos veel prettig geschreven recensies.

van – mijn favoriete mediastrateeg over online coaches, therapiepraat en zelfhulp. Reportages afgewisseld met filosofie.

van – Werkgevers weten veel meer over HR dan werknemers. Roland (Blendle, Google) is hier hartstikke medeplichtig aan, maar gelukkig maakt hij met deze Substack precies duidelijk hoe je als werknemer meer betaald krijgt, een leukere baan vindt en ook nog eens fluitend naar je werk gaat.

van – Geen idee aan welke serie je nu weer moet beginnen? Of wil je weten of de hype rond een nieuwe serie wel klopt? Serierecensent Anke Meijer schept duidelijkheid!

van Jonas Kooyman – toch wel de godfather van de Nederlandse Substacks. De eerste grote betaalde nieuwsbrief. Jonas bespreekt de randstedelijke elite en deelt lekker veel artikeltips.

van Smithuijsen – eclectisch Substackexperiment van een van de meest productieve en scherpe mediamakers van dit moment.

– techtips en AI-observaties van mijn podcastmaatje.

– mijn favoriete cultuurcriticus van de lage landen pluist voor jou de cultuuragenda uit.

– de presentator deelt om de week een persoonlijke observatie en schrijft zeldzaam beeldend. Alsof je erbij was.

van – grondige analyses van de muziekindustrie op meeslepende wijze gebracht door een man die alles in de muziek al een keer meegemaakt heeft.

van – voor wie het door klimaatverandering af en toe niet meer ziet zitten, biedt deze nieuwsbrief optimisme in de vorm van technologische vooruitgang.

van – heerlijk onhollandse nieuwsbrief over restaurants, eettrends en etiquette. Decadentie en streetfood gaan hier hand in hand.

van – trendnieuwsbrief over de culinaire wereld en voedsel. Zit mooi aan de fringes, en verrast me telkens weer.

van – nationaal geweten als het op pseudowetenschap en zelfhulp aankomt. Af en toe te veel op de persoon naar mijn smaak, maar een gezond tegengewicht in tijden van kristallen en manifesteren.

Zelf schrijf ik een maandelijkse nieuwsbrief over

. Lees ook mee:

Ernst-Jan Pfauth, presentator van POM en Jonge Jaren en mede-oprichter De Correspondent, deelt maandelijks inzichten en aanbevelingen over hoe je intentioneel kunt leven:

Laatste update: 2 februari 2024